Program realizowany jest przez:
KROK 5. Przeprowadzenie badania oraz opis jego przebiegu
KROK 5. Przeprowadzenie badania oraz opis jego przebiegu
Przykład 1 - Obserwacja
Niedostatek ofert kulturalno-rozrywkowej w Wieliczce, Patryk Kądziołka, Gimnazjum w Koźmicach Wielkich
OPIS BADANIA
a. Metoda przeprowadzania badania
Moją metodą była obserwacja
b. Termin, czas i miejsce prowadzenia badania
Termin: 01.12.2015r. – 15.12.2015r.
- Biblioteka: 03.12.2015r. (czwartek), godz: 16:00-18:00
oraz 07.12.2015r. (poniedziałek), godz: 17:00-18:00.
- CKiT (Dom Kultury): 04.12.2015r. (piątek), godz: 16:00-17:00 oraz 08.12.2015r. (wtorek), godz: 16:00-17:00 oraz 09.12.2015r. (środa), godz: 17:00-18:00.
- CER „Solne Miasto”: 02.12.2015r. (środa), godz: 18:00-19:00 oraz 10.12.2015r. (czwartek), godz: 16:00-18:00.
Czas trwania badania: 9 godzin.
Miejsce: Wieliczka, teren i okolice odpowiednich placówek.
c. Aspekty poddane badaniu
- zachowanie osób kupujących bilety w lokalnych placówkach kultury i rozrywki (biblioteka, Centrum Kultury i Turystyki, Centrum edukacyjno-rekreacyjne „Solne Miasto”),
- udzielanie zainteresowanym informacji przez pracowników wymienionych placówek,
- komentarze osób, które nie zdołały kupić biletu; demonstrowane niezadowolenie,
- refleksje, uwagi widzów i uczestników spotkań po imprezach o charakterze kulturalno rozrywkowym,
- stopień zaangażowania pracowników instytucji lokalnych w pomoc potencjalnym gościom lokalnych wydarzeń.
d. Etapy przebiegu badania
Badanie składało się z dwóch etapów. Pierwszym z nich było obserwowanie zachowania osób w trzech wybranych placówkach. Wybrałem dogodne miejsce do obserwacji (zdjęcie tego miejsca zamieszczę w dalszej części raportu).
Zapisywałem skrupulatnie to, co widziałem i słyszałem.
Drugim etapem moich badań było dokładne przeanalizowanie i podsumowanie zapisanych spostrzeżeń.
e. Przebieg badania
Wybrałem miejsca przeprowadzenia badania, przygotowałem terminarz obserwacji, określiłem długość w całości oraz dla poszczególnych miejsc, w których miałem przeprowadzać obserwację. W trakcie prowadzenia obserwacji słuchałem rozmów personelu z klientami, obserwowałem ich reakcję, zwróciłem uwagę na werbalizację wrażeń i opinii oraz mowę ciała. Zainteresowałem się przekrojem wiekowym i płciowym. Badając, stałem lub siedziałem dyskretnie, nie absorbując uwagi obserwowanych osób, nie wchodząc w interakcję i nie zaburzając naturalnych zachowań.
f. Sposób dokumentowania obserwacji
Badanie dokumentowałem za pomocą smartfonu. Użycie notesu i tabletu okazało się zbędne.
g. Zmiany w stosunku do planu zawartego w formularzu 2.
Uznałem, ze zakładany czas obserwacji jest za długi. W planie przewidywałem 12 godzin obserwacji, po cztery dla każdej z placówek. Rzeczywistość zweryfikowała mój plan, gdyż reakcje niewerbalne i wypowiedzi obserwowanych osób były zasadniczo podobne do siebie, potwierdzając w większej części słuszność moich założeń. Nastąpiła korekta terminarza, gdyż uznałem, że potrzebuję więcej czasu na stworzenie raportu, w szczególności przeanalizowanie zebranego materiału oraz wyciągnięcie odpowiednich wniosków. Tradycyjna forma zapisu na kartce w notesie okazała się zbędna. Wystarczyło wykorzystanie tabletu i smartfonu. Oba sprzęty elektroniczne okazały się odpowiednimi narzędziami pracy w przeprowadzanym badaniu.
h. Dowód na wykonanie obserwacji.
Ryc. 1. Biblioteka Miejska w Wieliczce – jedno z miejsc prowadzenia badania. Data wykonania zdjęcia: 03.12.2015r.
Ryc. 2. Smartfon – narzędzie wykorzystane do dokumentowania przebiegu badań. Przedstawione obserwacje dotyczą wydarzeń z 03.12.2015r. godz: 16:00-18:00.
Autor projektu napisał:
- jaką metodą przeprowadziłeś badanie (część A),
- kiedy badanie zostało przeprowadzone i jak długo trawło (część B),
- gdzie badanie się odbyło (część B),
- co konkretnie badał (część C) ,
- jak dokładnie przebiegło badanie (części D i E),
- w jaki sposób dokumentował przeprowadzenie badania (część F),
- opis zmian w stosunku do formularza 2 (część G);
Ponadto przedstawione zostały wymagane dowody na przeprowadzeie badania - (1) notatki z badania oraz (2) zdjęcie z przeprowadzenia badania. Taki opis badania realizuje kryteria.
Przykład 2 - Obserwacja
Czym w trakcie przerw między lekcjami żywi się młodzież korzystająca ze sklepiku szkolnego? – Próba analizy upodobań żywieniowych uczniów mojej szkoły, Klaudia Pelc, Katolickie Gimnazjum im. Matki Bożej Miłosierdzia w Białymstoku
Moje badanie dzięki któremu będę mogła potwierdzić prawdziwość hipotez lub im zaprzeczyć, polegało na obserwacji w trakcie przerw między lekcjami produktów kupowanych przez uczniów mojej szkoły. W trakcie jednego dnia (18 grudnia 2012 roku) stałam na każdej przerwie obok lady sklepiku szkolnego notując sumiennie co kupują uczniowie. Dzięki temu mogłam się dowiedzieć co spożywa w trakcie przebywania w szkole przeciętny nastolatek.
- Do przeprowadzenia badania potrzebna była mi zgoda właścicielki naszego szkolnego sklepiku, który miałam obserwować na każdej przerwie. Właścicielka po podaniu jej celu mojej pracy bez zastrzeżeń wyraziła zgodę na przeprowadzenie badania.
- Przed rozpoczęciem badania musiałam poprosić wychowawczynię o rozmowę z nauczycielami abym mogła z każdej lekcji w dniu 18 grudnia 2012 roku wychodzić pięć minut przed dzwonkiem i ewentualnie się spóźnić na lekcje tak by zanotować każdy zakup czyniony przez uczniów tego dnia. Bardzo zależało mi na tym aby być przy ladzie sklepiku – czyli moim punkcie obserwacyjnym zanim pojawi się tam pierwszy uczeń. Na szczęście każdy nauczyciel zgodził się na to.
Ostatnią rzeczą jaką musiałam przygotować była tabela z wykazem produktów które znajdują się w naszym sklepiku szkolnym. Tabela pomogła w dużym stopniu aby szybko określać kupowane przez młodzież produkty, a tym samym zgromadzić dane do analizy.
Nazwa produktu |
Ilość kupionych produktów |
Woda |
|
Soki owocowe |
|
Napoje gazowane |
|
... |
... |
Powyższy opis zasługuje na szczególną uwagę ze względu na dokładny opis przygotowań badania. Autorka badania wskazała metodę badawczą, napisała kiedy i gdzie przeprowadziła badanie, i jak długo trwało oraz czego potrzebowała do jego przeprowadzenia. Ponadto konkretnie wskazała, co badała (tj. co kupują uczniowie) i w jaki sposób to zrobiła (poprzez obserwowanie każdego zakupu przy ladzie sklepiku i odznaczaniu go w przygotowanej wcześnie tabelce). Autorka szczegółowo opisała działania, które podjęła, by możliwe było przeprowadzenie obserwacji (zgoda właścicielki sklepiku, zwolnienie z lekcji) oraz przedstawiłanarzędzie potrzebne do przeprowadzenia obserwacji (tabela do notowania wyników). W tabeli znalazło się 17 produktów, na które autorka zwracała uwagę - dzięki temu wiadomo, co było przedmiotem badania.
Niestety zabrakło informacji na temat sposobu udokumentowania przebiegu badania – w jaki sposób je dokumentowano (robiono zdjęcia, film, itp.) oraz dostarczenia wymaganej dokumentacji (tj. skanu notatek oraz co najmniej jednego zdjęcia lub filmu). Ponadto należało opisać, czy i jakie różnice wystąpiły między planem badania a faktycznie przeprowadzonym badaniem. Brak tych informacji skutkuje obniżeniem punktacji w kryterium "Przeprowadzenie badania".
Przykład 3 - Eksperyment
Radykalizacja postaw młodzieży z GD im. Dąbrówki w Poznaniu w reakcji na kryzys uchodźczy w Unii Europejskiej, Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 10 w Poznaniu im. Dabrówki w Poznaniu
Opis przebiegu badań
[...] Co konkretnie zbadam i jaki będzie przebieg danego badania?
Pytanie nr 1 (Czy uczniowie Gimnazjum Dwujęzycznego im. Dąbrówki w Poznaniu akceptują przyjęcie uchodźców do Polski i co na to wpływa?)
Aby zbadać czy uczniowie mojego gimnazjum akceptują przyjęcie uchodźców, przeprowadzę eksperyment jednoczęściowy. W dwóch różnych miejscach w budynku mojej szkoły wywieszę cztery plakaty (kartki A3) z przygotowaną do oderwania karteczką z kontaktem (po 90 karteczek na każdym). Dwie z kartek będą zachęcały uczniów do wzięcia udziału w fikcyjnej demonstracji przeciwko przyjęciu imigrantów, a pozostałe dwa plakaty będą zachęcały do wzięcia udziału w drugiej fikcyjnej demonstracji za przyjęciem uchodźców (na każdą opcję będzie po 180 nacięć, czyli tyle ile jest uczniów w moim gimnazjum – są oni moją grupą badawczą). Jednak, aby uczniowie mogli wziąć udział w jednej z demonstracji, będą musieli zerwać kartkę kontaktową z fałszywym e-mailem, aby uzyskać dalsze informacje co do planowanej demonstracji. Na podstawie tego, ile osób pobierze karteczki zbadam akceptację uczniów mojego gimnazjum w sprawie przyjęcia uchodźców. Do przygotowania tego eksperymentu, potrzebne będą mi 4 kartki A3, nożyczki i długopis.
[...]
Pytanie nr 2 (Czy uczniowie Gimnazjum Dwujęzycznego im. Dąbrówki są gotowi udzielić pomocy uchodźcom wojennym z Syrii?)
Aby dowiedzieć się, czy uczniowie mojego gimnazjum są gotowi udzielić pomocy uchodźcom wojennym z Syrii, przeprowadzę eksperyment jednoczęściowy. Na potrzeby tego eksperymentu wymyślę hipotetyczną sytuację: do Poznania przybyła właśnie rodzina z dziećmi w wieku szkolnym z Syrii; dzieci bardzo chciałyby kontynuować edukację i zacząć naukę języka polskiego, lecz jest to bardzo utrudnione, ponieważ nie posiadają odpowiednich przyborów szkolnych – ołówków, długopisów, linijek i zeszytów. Pewnego dnia, odwiedzę wszystkie klasy gimnazjalne, przedstawię uczniom każdej klasy tę fikcyjną historię, a po zakończeniu poproszę ich, aby na następny dzień przynieśli jakiekolwiek przybory szkolne, żeby im pomóc. Gdy zanotuję w zeszycie, ile osób podniosło rękę, opowiem o całym badaniu i poinformuję, że nie muszą tego robić. Wyniki tego eksperymentu pozwolą mi stwierdzić, ile osób w gimnazjum jest gotowych pomóc uchodźcom. Do przeprowadzenia tego eksperymentu potrzebny będzie mi zeszyt, w którym zanotuję wyniki eksperymentu i długopis. Oprócz tego, będę również potrzebował zgody nauczyciela.
[...] Termin, długość i miejsce przeprowadzenia badania
Eksperyment nr 1 – eksperyment z plakatami
Plakaty będą wisiały przez jeden tydzień – od 8 do 15 grudnia b.r. Plakaty z informacją o demonstracji przeciwko przyjęciu uchodźców, będą wisiały obok siebie, przy pokoju nauczycielskim, a kartki o demonstracji za przyjęciem uchodźców (też obok siebie) na pół piętrze, przy sali gimnastycznej w budynku Gimnazjum Dwujęzycznego im. Dąbrówki w Poznaniu. [...]
Eksperyment nr 2 – eksperyment z pomocą dla uchodźców
Eksperyment ten przeprowadzę we wszystkich klasach Gimnazjum Dwujęzycznego im. Dąbrówki w Poznaniu, 10 grudnia b.r. na 7 lekcji, ponieważ wtedy mam godzinę wychowawczą, z której mogę zostać zwolniony. Przeprowadzenie eksperymentu zajmie 1 godzinę lekcyjną.
[...] Sposób dokumentacji
Eksperyment nr 1 – wstawię zdjęcia zawieszonych plakatów w dniu rozpoczęcia i zakończenia eksperymentu.
Ankieta – wstawię zdjęcie, wszystkich wypełnionych ankiet.
Eksperyment nr 2 – wstawię zdjęcie z notatkami o ilości osób, które wyraziły gotowość do pomocy.
Autor projektu napisał:
- jaką metodą przeprowadziłeś badanie,
- kiedy badanie zostało przeprowadzone i jak długo trawło,
- gdzie badanie się odbyło,
- co konkretnie badał,
- jak dokładnie przebiegło badanie,
- w jaki sposób dokumentował przeprowadzenie badania (tutaj jednak błędnie zaplanowano po jednym rodzaju dowodu do każdego badania - przypominamy, że do każdego badania należy przedstawić skan notatek oraz co najmniej jedno zdjęcie lub film).
Na uwagę zasługuje również fakt, że zrobił to w stosunku do każdego przeprowadzonego badania - to bardzo ważne!
Niestety zabrakło dwóch elementów:
- napisania, czy badanie przebiegło zgodnie z planem lub czy coś się zmieniło (a jeśli tak - co?),
- dołączenia wykonanej dokumentacji.
Przykład 4 - Eksperyment
Co wpływa na zachowanie i decyzje podejmowane przez gimnazjalistów? Badania środowiska przeprowadzane wśród uczniów mojej szkoły, Aleksandra Grabowska, Gimnazjum im. Lotników Polskich w Pile
Autorka jasno wydzieliła pretest i posttest, dodatkowo podzieliła grupę badawczą na grupę kontrolną i eksperymentalną. Dokładnie opisała przebieg obu częściach badania.
Aby zwiększyć swoje szanse na otrzymanie większej liczby punktów w kryterium "Przeprowadzenie badania" oraz "Jakość...", należałoby:
- dokładnie określić kiedy i gdzie odbyło się badanie (np. 16.12.2013 na godzinie wychowawczej mojej klasy),
- opisać podjęte przygotowania do badania (m.in. uzyskanie zgody nauczyciela, znalezienie, zaproszenie i opłacenie komika, przygotowanie krzyżówek, znalezienie obserwatorów itd.),
- napisać, co dokładnie było przedmiotem obserwacji (m.in. jakie zachowanie autorka uzna za przejaw zadowolenia, a jakie za przejaw zażenowania)
- wskazać, czy i jakie zmiany względem planu przedstawionego w formularzu 2 miały miejsce podczas przeprowadzenia badania,
- opisać sposób udokumentowania badania,
- umieścić dokumentację z badania.