Program realizowany jest przez:
Zakres Wymagań
Zakres Wymagań
Zadania konkursowe na każdym etapie będą wymagały zastosowania podanych w zakresie wymagań umiejętności w odniesieniu do wypisanych zagadnień. Uczestników obowiązuje znajomość znaczenia poszczególnych pojęć zgodna z treścią wskazanych źródeł. Uczestnicy Konkursu powinni rozumieć wszystkie informacje podane w źródłach (również te w źródle niewyjaśnione).
Zwracamy uwagę na konieczność śledzenia zmian (głównie w zakresie składów instytucji) wynikających z różnicy czasu między ukazaniem się źródeł a datami etapów Konkursu. O ile nie jest powiedziane inaczej, zadania dotyczą stanu aktualnego na dzień danego etapu Konkursu.
Etap szkolny
Umiejętności
Uczestnicy Konkursu powinni opanować umiejętności obejmujące i poszerzające treści podstawy programowej przedmiotu wiedza o społeczeństwie. W szczególności wymagane jest:
- odtwarzanie posiadanych informacji i odczytywanie podanych;
- wyjaśnianie: nazywanie, opisywanie, streszczanie, rysowanie, zaznaczanie na grafice;
- analizowanie: selekcjonowanie, porządkowanie, porównywanie, wykonywanie obliczeń, interpretowanie, łączenie, uogólnianie, wnioskowanie, wskazywanie wspólnych cech, różnic, przyczyn, skutków, zależności, analogii, przejawów oraz przykładów;
- formułowanie własnego stanowiska (w tym wartościowanie);
- uzasadnianie (w tym argumentowanie).
Powyższe umiejętności obowiązują w stosunku do wymaganych wiadomości oraz informacji zawartych w podanych źródłach w formie m.in. tekstu, nagrania, tabeli, grafiki (np. wykresu, schematu, rysunku, fotografii, mapy).
Wiadomości
Uczestnicy Konkursu powinni opanować wiadomości obejmujące i poszerzające treści podstawy programowej przedmiotu wiedza o społeczeństwie. W szczególności wymagana jest znajomość:
- zasad funkcjonowania samorządów w Polsce,
- rodzajów państw,
- zasad działania społeczeństwa obywatelskiego oraz społeczeństwa,
- podstaw ustroju Polski oraz
- bieżących wydarzeń w Polsce, Europie i na świecie.
Dokładny zakres wymagań stanowią poniższe zagadnienia.
Samorząd
Samorząd uczniowski (władze, prawa ucznia, formy działania); samorządy terytorialne (rodzaje, zadania, zasady działania, organy, zasady wyboru, kompetencje); podział zadań między administracją samorządową a rządową w województwie; podział administracyjny Polski na poziomie województw i ich stolic; budżet gminy (sposób przyjmowania, dochody, wydatki); samorządy nieterytorialne (rodzaje, rola, przykłady).
Państwo
Władza (rodzaje, źródła, narzędzia); cechy państwa; klasyfikacja państw według: ustroju politycznego, formy państwa, ustroju ekonomicznego, jednolitości, stopnia scentralizowania, systemu partyjnego, systemu rządów); demokracja (rodzaje i ich zasady, historia w Polsce i na świecie, kryzys demokracji: legitymizacja władzy, populizm, ruchy skrajne – orientacja prawicowa i lewicowa, przyczyny, zagrożenia, przeciwdziałanie); obywatelstwo (sposoby nabywania); korupcja (formy, przyczyny, skutki); mapa polityczna świata; stolice i flagi państw europejskich.
Społeczeństwo
Społeczeństwo obywatelskie: sposoby wpływu na decyzje władz, podmioty działające w sferze publicznej (zadania, formy działania, przykłady), stowarzyszenia (rodzaje i ich cechy, sposób zakładania), partie polityczne (doktryny polityczne, przykłady w Polsce), postawa obywatelska, opinia publiczna (czynniki kształtujące, sposoby wyrażania, procedury badawcze), rozwiązywanie sporów, prawa obywateli w stosunku do organów władzy/urzędów, Solidarność (przyczyny powstania, charakter ruchu, działalność w latach 1980-1989), obrady Okrągłego Stołu (uczestniczące strony, skutki z uwzględnieniem przebiegu początku transformacji ustrojowej), mniejszości w Polsce (narodowe, etniczne, grupy migrantów); człowiek w społeczeństwie: role społeczne, grupy społeczne (cechy, rodzaje, przykłady), struktura społeczna, normy (rodzaje, przykłady, źródła), społeczeństwo otwarte i zamknięte (przykłady postaw).
Ustrój Polski
Zasady ustrojowe i przejawy ich realizacji; konstytucyjne prawa i obowiązki obywatela Polski; prawo (funkcje, podstawowe zasady, rodzaje prawa, źródła, hierarchia aktów prawnych, procedury przyjmowania konstytucji, umów międzynarodowych, ustaw, rozporządzeń, aktów prawa miejscowego); organy władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej (zadania, kompetencje, skład i cechy członków, zasady wyboru, sposoby działania i przypadki zakończenia sprawowania funkcji); organy kontroli państwowej i ochrony prawa (zadania, kompetencje); wybory (sposób przygotowania i przeprowadzenia, cechy, rodzaje, prawa wyborcze).
Aktualności
Wydarzenia społeczne, polityczne i gospodarcze w Polsce i na świecie z okresu od 1 października 2017 r.
Źródła
1.Podręczniki do wiedzy o społeczeństwie dopuszczone do użytku przez Ministra Edukacji Narodowej. W przypadku podręcznika KOSS (red. Merta T., Pacewicz A., Centrum Edukacji Obywatelskiej) źródłem są następujące rozdziały:
a)cz. 1 (wyd. 2015): I.3-5, II.1-4, III.1-4, IV.1-4, V.1-6, VI.1-4, Słowniczek.
b)cz. 2 (wyd. 2016): VII.1-4, VIII.1-4, Kalendarium: świat i Polska 1945-2015 (tylko w odniesieniu do Solidarności i Okrągłego Stołu) i Słowniczek.
2.Dowolny atlas zawierający mapę polityczną świata, mapę Europy z przypisanymi im stolicami i flagami, mapę Polski z podziałem na województwa i ich stolice.
3.Przekazy medialne (telewizyjne, prasowe, radiowe, internetowe, zarówno informacyjne jak i publicystyczne) opublikowane/nadane od 1 października 2017 r.
Etap rejonowy – test
Umiejętności
Uczestnicy Konkursu powinni opanować umiejętności określone w zakresie wymagań na etap szkolny.
Wiadomości
Uczestnicy Konkursu powinni:
- opanować zagadnienia wymagane na etapie szkolnym, w tym śledzić wydarzenia społeczne, polityczne i gospodarcze w Polsce i na świecie,
- dokładnie poznać zapisy wybranych fragmentów Konstytucji RP oraz refleksji nad istotą Konstytucji,
- poznać opis, przyczyny, skutki i sposoby rozwiązania problemów migracji, rozwoju i konfliktów,
- poznać wybrane pojęcia i procesy gospodarcze.
Dokładny zakres wymagań stanowią poniższe zagadnienia.
Powtórzenie
Wiadomości wskazane w zakresie wymagań na test etapu szkolnego zawarte w źródłach wskazanych w zakresie wymagań na test etapu szkolnego.
Konstytucja i prawa obywatelskie
Znajomość obowiązującej Konstytucji RP w zakresie preambuły oraz rozdziałów I (Rzeczpospolita), II (Wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela), III (Źródła prawa) oraz zakresu tematycznego pozostałych rozdziałów; wspólne treści różnych konstytucji; sposoby zapewnienia osiągnięcia stanu zapisanego w ustawie zasadniczej; prawa pozytywne i negatywne; państwo prawa a demokracja; ograniczenia działań prawodawcy; wybrane organy państwa stojące na straży praw obywateli: Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Finansowy; zadania i kompetencje Rzecznika Praw Obywatelskich; przykłady spraw, którymi zajmuje się Rzecznik Praw Obywatelskich; sposób działania Rzecznika Finansowego i przykłady realizowanych działań.
Źródła
1. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (z późniejszymi zmianami; preambuła i rozdziały I, II, III).
2. Po co ludziom konstytucja?, Ewa Łętowska, Warszawa 1995, rozdziały:
a)Wprowadzenie (s. 7-9),
b)Co zazwyczaj pisze się w konstytucjach (s. 13-15),
c)O anemii konstytucji, czyli jak regulować podstawowe prawa i wolności obywatelskie (s. 15-25),
d)Czy „prawo” i „wolność” to jest to samo? (s. 25-27),
e)Konieczność czy mit (s. 101-110),
f)Skazani na naukę (s. 110-115),
g)Zmagania z czasem: dlaczego w demokracji trudno o dobre prawo (s. 115-117),
h)Co wolno twórcy prawa (s. 118-125).
W trakcie zapoznania się ze źródłem należy zwrócić uwagę, że zostało ono napisane przed przyjęciem obowiązującej Konstytucji RP. Tym samym zawarte w źródle odniesienia do stanu prawnego mogą być nieaktualne. Jednocześnie źródło należy traktować jako wskazanie ogólnych zasad dot. prawa konstytucyjnego. W treści zadań konkursowych zostanie wskazane, czy odpowiedzi powinny być udzielone wyłącznie na podstawie aktualnego stanu prawnego.
3. Czy zajmuje się Rzecznik Praw Obywatelskich? (w tym wywiad red. Romana Czubińskiego z drem Adamem Bodnarem z 14.04.2016 r.).
4. Informacje o działaniach i skutkach działań podejmowanych przez Rzecznika Praw Obywatelskich zamieszczone w okresie od 13.11.2017 do 01.12.2017 na stronie biura RPO z zakresu:
a) Obywatel i instytucje finansowe
b) Dziennikarze, media i wolność słowa
c) Dostęp do informacji publicznej i prawo do petycji
d) Edukacja, szkoły, uczniowie
5. Schemat działania Rzecznika Finansowego.
6.Informacje o działaniach podejmowanych przez Rzecznika Finansowego zamieszczone w okresie od 13.11.2017 do 01.12.2017 na stronie Rzecznika Finansowego na facebooku (dostęp nie wymaga bycia zalogowanym).
7. KOSS. Podręcznik i ćwiczenia (cz. 1. i 2.), red. Merta T., Pacewicz A., Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2015 i 2016, rozdziały IV.2, V.1, VII.1-3 i Słowniczek.
8.Przekazy medialne (telewizyjne, prasowe, radiowe, internetowe, zarówno informacyjne jak i publicystyczne) opublikowane/nadane od 1 października 2017 r.
Europa i świat
Migracje: opis zjawiska (rodzaje, formy, przebieg, szlaki, pozycja migranta w społeczeństwie, polityka migracyjna), przyczyny, skutki (dla migrantów, dla państw docelowych i pochodzenia), sposoby niwelowania problemu (instytucje wspierające migrantów i przykłady podejmowanych przez nie działań).
Warunki życia i rozwój: opis zjawiska (rodzaje rozwoju: gospodarczy, społeczny, poziom rozwoju państw, HDI), demokracja a rozwój, sposoby poprawy warunków życia (pomoc humanitarna, współpraca rozwojowa, mikrokredyty), nierówności wewnątrz społeczeństw (rodzaje: dochodowe vs majątkowe, aktualny i historyczny poziom w Europie i USA, relacja pomiędzy stopą wzrostu gospodarczego, stopą zwrotu z kapitału i nierównościami majątkowymi, sposoby ograniczenia nierówności majątkowych).
Współczesne konflikty między- i wewnątrzpaństwowe, terroryzm oraz łamanie praw człowieka: opis zjawiska (miejsca występowania, zaangażowane strony, kluczowe wydarzenia), przyczyny, skutki (dla walczących stron, dla otoczenia konfliktu), sposoby ograniczania problemu (przez instytucje i państwa, np. ONZ, NATO, przez organizacje pozarządowe).
Źródła
1.Wybrane materiały CEO opracowane na potrzeby kursów do kursu „Edukacja globalna z klasą” oraz „Szkoła pełna zasobów”:
a) Migracje na świecie, Kinga Białek,
b) Wybory konsumenckie a zużycie energii, Anna Rok,
c) Etyka w biznesie międzynarodowym, Anna Paluszek,
d) Etyka w produkcji ubrań, Katarzyna Szeniawska, Marta Minakowska.
2. Mikrokredyt polityczny, Adam Leszczyński, Krytyka Polityczna.
3.Audycje radiowe:
a) Nowy raport o HDI, Światopodgląd (z dn. 15.03.2013), TokFM,
b) Raport o stanie świata, Program 3 Polskiego Radia, w okresie od dnia etapu szkolnego do 07.01.2018 r.
4.Wystąpienia z konferencji TED (dostępne są napisy w języku polskim):
a) Dolny miliard, Paul Collier,
b) Nierówność ekonomiczna szkodzi społeczeństwom, Richard Wilkinson,
c) Nowe spojrzenie na kapitał w XXI wieku, Thomas Piketty (0:00-15:47),
d) Niech mój zbiór danych zmieni Wasz zbiór przekonań, Hans Rosling.
5. KOSS. … (cz. 2.), rozdziały IX.1-IX.2, X.1-X.4 i Słowniczek.
6.Przekazy medialne (telewizyjne, prasowe, radiowe, internetowe, zarówno informacyjne jak i publicystyczne) opublikowane/nadane od 1 października 2017 r.
Gospodarka
Działanie rynku: popyt/podaż a wielkość popytu/podaży; czynniki wpływające na popyt i podaż; dobra substytucyjne i komplementarne; dobra normalne i podrzędne; równowaga rynkowa; krzywe popytu i podaży a korzyści dla konsumentów i kosztów dla producentów; koszt alternatywny; nadwyżka konsumenta/producenta; bezzwrotna strata społeczna; formy rynku (konkurencja doskonała, konkurencja monopolistyczna, oligopol, monopol) i ich wpływ na krzywe popytu/podaży, na punkt równowagi, na zysk ekonomiczny oraz na efektywność rynku; zawodność rynku (ograniczenia konkurencji, efekty zewnętrzne, wspólne zasoby) i rola państwa w jej ograniczaniu.
Gospodarka w skali makro: wzrost gospodarczy (ruch okrężny dóbr, usług i płatności oraz obliczanie PKB metodą dochodową i wydatkową, składniki PKB, wpływ inflacji na PKB, PKB per capita, budżet państwa, ograniczenia w stosowaniu PKB);rynek pracy (stopa bezrobocia a siła robocza); inflacja (wskaźnik cen dóbr konsumpcyjnych, optymalny poziom zmian cen, mechanizm powstawania i skutki: deflacji, hiperinflacji, stagflacji); inflacja a wzrost gospodarczy (podejście klasyczne i keynesowskie, polityka pieniężna i fiskalna).
Źródła
- Wybrane nagrania z Khan Academy:
- z tematu Podaż, popyt i równowaga rynkowa: serie (tu i dalej: jako seria rozumiane są wszystkie nagrania, do których kieruje link) Krzywa popytu, Krzywa podaży, Równowaga rynkowa wszystkie
- nagranie Zysk ekonomiczny kontra zysk księgowy
- z tematu Konsument i nadwyżka producenta: seria Konsument i nadwyżka producenta, nagranie Opodatkowanie i bezzwrotna strata społeczna, nagranie Negatywne efekty zewnętrzne, nagranie Tragedia wspólnego pastwiska
- z tematu Formy konkurencji: seria Doskonała konkurencja, nagrania Podstawy monopolu i Optymalizacja cenowa monopolisty z serii Monopol, seria Pomiędzy idealną konkurencją a monopolem
e)nagrania nieobowiązkowe-rekomendowane, przedstawiające popyt i podaż w kategoriach kosztu alternatywnego i krańcowych korzyści: seria Granica możliwości produkcyjnych
f)z tematu PKB – pomiar dochodu narodowego: seria PKB (czyli GDP) i model okrężnego przepływu dochodów i wydatków, nagrania Spojrzenie na PKB z perspektywy dochodu i wydatkówSkładniki PKBPrzykłady rozliczania PKBRealny i nominalny PKB
g)z tematu Inflacja – mierzenie kosztów utrzymania: nagranie Wprowadzenie do inflacji, serie Scenariusze inflacyjne i deflacyjne
h)z tematu Zagregowany popyt i zagregowana podaż: serie Polityka pieniężna i fiskalna, Myślenie keynesowskie
2. Dla PKB czas na emeryturę, Jan Cipiur, obserwatorfinansowy.pl.
3. KOSS. … (cz. 2.), rozdziały XI.1-5, XII.1-2, XII.4-5i Słowniczek.
4.Przekazy medialne (telewizyjne, prasowe, radiowe, internetowe, zarówno informacyjne jak i publicystyczne) opublikowane/nadane od 1 października 2017 r.
Etap rejonowy – projekt
Umiejętności
Uczestnicy Konkursu powinni opanować umiejętności określone w zakresie wymagań na etap szkolny oraz następujące umiejętności: planowanie pracy; wyszukiwanie, selekcjonowanie i analizowanie źródeł informacji; rozpoznawanie problemów; planowanie sposobów zbadania i rozwiązania problemu; przeprowadzenie oraz dokumentowanie badania i przedstawienie jego wyników; ocenianie; dokonywanie wyboru; wyciąganie wniosków; formułowanie i uzasadnianie własnego stanowiska.
Etap wojewódzki – test
Umiejętności
Uczestnicy Konkursu powinni opanować umiejętności określone w zakresie wymagań na etap szkolny.
Wiadomości
Uczestnicy Konkursu powinni:
- opanować zagadnienia wymagane na etapach szkolnym i rejonowym, w tym śledzić wydarzenia społeczne, polityczne i gospodarcze w Polsce i na świecie,
- poznać zasady funkcjonowania Unii Europejskiej,
- poznać zagadnienia związane z pełnieniem przez człowieka różnych ról w gospodarce,
- poznać zasady tworzenia firmy zgodnie z metodologią szablonu modelu biznesowego i budowania rynku oraz zasady przedsiębiorczości społecznej.
Dokładny zakres wymagań stanowią poniższe zagadnienia.
Powtórzenie
Wiadomości wskazane w zakresie wymagań na testy etapów szkolnego i rejonowego zawarte w źródłach wskazanych w zakresie wymagań na testy etapów szkolnego i rejonowego.
Unia Europejska
Cele UE i geneza integracji; etapy integracji (integracja sektorowa, np. EWWiS, vs integracja powszechna, np. UE; metoda podejmowanie decyzji narodowa, np. Rada UE, vs wspólnotowa, np. PE; stopniowe przekazywanie kompetencji: unia celna – wspólny rynek – unia gospodarcza i walutowa); działania na rzecz urzeczywistnienia wspólnego rynku; rozszerzenia terytorialne (dotychczasowe i planowane); Brexit; warunki członkostwa; przebieg procedury akcesji; instytucje (Rada Europejska, Rada, Parlament, Komisja, Trybunał Sprawiedliwości): zadania, kompetencje, skład, powołanie, zasady działania; Unia Gospodarcza i Walutowa: geneza, etapy budowy, kryteria członkostwa (bez wartości liczbowych), członkowie; dziedziny kompetencji (wyłącznych, dzielonych) i przykłady działań w nich realizowanych; perspektywa finansowa i budżet: wpływy, wydatki; obywatelstwo: obywatelstwo UE a państwowe, prawa obywateli UE, wpływ obywateli na UE; problemy i wyzwania stojące przed UE; ruchy skrajne (UKIP, Front Narodowy, Podemos, Partia Wolności, Duńska Partia Ludowa, Szwedzcy Demokraci, Partia Finów, Alternatywa dla Niemiec, Wolnościowa Partia Austrii, Flamandzki Interes, Partia Ludowa Nasza Słowacja, Ruch 5 Gwiazd, Jobbik, Syriza, Złoty Świt) – kraje działania, liderzy, kontrowersyjne postulaty, orientacja polityczna, wysokość poparcia.
Źródła
1. Europa w 12 lekcjach, Pascal Fontaine, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2017. W przypadku udostępnienia nowego wydania do końca stycznia 2018 r., na stronie internetowej Konkursu zostanie opublikowana informacja, czy uczestników Konkursu obowiązuje znajomość wydania z 2014 r. czy nowszego.
2.Przekazy medialne:
a)artykuł Kto, gdzie i jak rozsadza wspólną Europę, Gazeta Wyborcza,
b)artykuł Europa daleka od demokracji, Wojciech Sadurski, Gazeta Wyborcza.
3. KOSS. Podręcznik i ćwiczenia (cz. 2.), red. Merta T., Pacewicz A., Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2016, rozdziały IX.3-5 i Słowniczek.
4.Przekazy medialne (telewizyjne, prasowe, radiowe, internetowe, zarówno informacyjne jak i publicystyczne) opublikowane/nadane od 1 października 2017 r.
Człowiek w gospodarce
Konsument, pracownik, inwestor i podatnik: prawa konsumenta (gwarancja, zgodność towaru z umową, sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa, obowiązki sprzedawcy, instytucje kontrolujące przestrzeganie praw), pracownik (obowiązki i prawa pracownika w różnych formach zatrudnienia: umowa o pracę, umowa-zlecenie, umowa o dzieło, samozatrudnienie), inwestor (działanie banków komercyjnych; oferta banków: kredyty, lokaty, karty, rachunki osobiste, realizowanie transakcji; procent prosty i składany; giełda papierów wartościowych: przedmiot obrotu, indeksy, uczestnicy rynku, dywidenda, sprzedaż przy wysokim kursie, krótka sprzedaż), podatnik (rodzaje podatków, stawki podatków PIT, CIT, VAT oraz sposób ich naliczania).
Źródła
- Vademecum konsumenta, Krzysztof Lehmann, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, 2015.
- Broszura Formy zatrudnienia, Państwowa Inspekcja Pracy.
3.Wybrane prezentacje z serwisu Narodowego Banku Polskiego NBPortal:
b) Instrumenty Giełdy Papierów Wartościowych (slajdy 1-4, 6-7)
4. KOSS. … (cz. 2.), rozdziały XI.1-5, XII.1-2, XII.4-5i Słowniczek.
5.Przekazy medialne (telewizyjne, prasowe, radiowe, internetowe, zarówno informacyjne jak i publicystyczne) opublikowane/nadane od 1 października 2017 r.
Przedsiębiorczość
Przełomowe wydarzenia w rozwoju przedsiębiorczości i pierwszych korporacji; różnice między startup’em a korporacją (planowanie działalności, model biznesowy, przebieg zakładania firmy, struktura firmy, rola założycieli, umiejętności i wiedza potrzebne przedsiębiorcy); przebieg budowania rynku (rozpoznanie rynku, weryfikacja rynku, zwroty, weryfikacja hipotez, pozyskiwanie klientów, tworzenie firmy); szablon modelu biznesowego (cel – po co nam szablon?, 9 elementów i zależności między nimi, sposób tworzenia modelu); propozycja wartości (zasady tworzenia, różne podejścia do tworzenia: techniczne vs rynkowe, użyteczne czynniki: rozwiązywanie problemów i zaspokajanie potrzeb klientów, korzyści dla klientów, dopasowanie produktu do potrzeb rynkowych, najprostszy produkt gotowy do użycia); grupa docelowa (charakterystyka grupy: potrzeby, korzyści, oczekiwania, otoczenie; profil klienta; wiele grup docelowych, rodzaje rynków i ich przykłady: istniejący, odnowiony, nowy, skopiowany; charakterystyka rynków; rynki jednostronne i wielostronne); kanały dystrybucji (rodzaje: fizyczny vs wirtualny, pośredni vs bezpośredni, przykłady, struktura kosztów i przychodów); relacje z klientami (etapy budowania relacji: pozyskiwanie, utrzymywanie, rozwijanie, przykłady działań i strategii na każdym etapie, koszt pozyskania klienta, wartość klienta); strumienie przychodów (modele przychodów: sprzedaż produktu, opłata za użytkowanie, abonament, wypożyczanie, licencjonowanie, opłata za pośrednictwo, zarabianie na reklamach; przykłady stałych i dynamicznych strategii cenowych; okoliczności wpływające na strategię cenową); partnerzy (wkład i rola partnerów, formy współpracy, ryzyko związane z partnerstwami i inwestorami, przykłady partnerstw); zasoby (rodzaje i przykłady: finansowe, fizyczne, intelektualne, ludzkie); koszty (jednostkowe, zmienne, stałe); formy prowadzenia działalności gospodarczej; rejestracja działalności gospodarczej.
Przedsiębiorczość społeczna: kryteria uznania za działalność ekonomii społecznej; cele; przykłady działań; formy prawne prowadzenia działalności (fundacje, stowarzyszenia, spółdzielnie, spółdzielnie socjalne, centra integracji społecznej, zakłady aktywności zawodowej, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych).
Źródła
11. How to build a startupDostęp do kursu wymaga rejestracji. Nagrania zawierają napisy w języku polskim.
12.Wybrane artykuły zamieszczone w serwisie ekonomiaspoleczna.pl:
a) Co to jest ekonomia społeczna?,
b) Podmioty ekonomii społecznej,
c)studia przypadków (uczestników obowiązuje znajomość wszystkich podstron danego przypadku w zakresie umożliwiającym dokonanie krótkiej charakterystyki i uogólnienie wskazanych przykładów w zakresie omówionym w źródłach wskazanych powyżej):
13. KOSS. … (cz. 2.), rozdział XII.2.
Etap wojewódzki – zadanie zespołowe
Umiejętności
Uczestnicy Konkursu powinni opanować umiejętności określone w zakresie wymagań na etap szkolny i w projekcie, a także umiejętność pracy zespołowej.
Wiadomości
Uczestnicy Konkursu powinni opanować:
- zagadnienia wskazane w zakresie wymagań na test etapu wojewódzkiego w części dotyczącej przedsiębiorczości, które będą podstawą wykonania zadania,
- zagadnienia wskazane w pozostałych częściach zakresu wymagań na testy etapów szkolnego, rejonowego i wojewódzkiego
w oparciu o źródła wskazane w zakresie wymagań.