Program realizowany jest przez:
Co zrobić? Krok 3
Co zrobić? Krok 3
Grupa badawcza i populacja
Wybrałeś już problem, którym chcesz się zająć. Postawiłeś też pytania badawcze, które pomogą ci zbadać ten problem, czyli poznać go i zrozumieć. Kolejnym krokiem jest podjęcie decyzji o tym, kogo zbadasz.
Populacja i grupa badawcza
Postawione przez ciebie pytania badawcze, zgodnie ze wskazówkami poradnika, powinny dotyczyć jakiejś grupy, którą możesz określić, najczęściej grupy ludzi, np. nauczycieli w twojej szkole, uczniów twojej klasy, mieszkańców osiedla albo pasażerów autobusów miejskich. Taka grupa osób, o której chcesz się czegoś dowiedzieć przeprowadzając badanie, tzn. której będą dotyczyły wnioski z badania, to populacja.
Często ta grupa będzie na tyle liczna, że przebadanie wszystkich jej członków będzie bardzo trudne, szczególnie biorąc pod uwagę czas, jaki masz na przeprowadzenie badania. Dlatego do badania często wybiera się tylko część członków populacji, którą w tym poradniku określamy jako grupę badawczą. Podsumowując: populacja to osoby, o których chcesz się czegoś dowiedzieć, a grupa badawcza to osoby, które badasz (np. obserwujesz).
Powyższe wyjaśnienia zakładają, że będziesz badał ludzi. Oczywiście możesz też zbadać rzeczy, np. sposób dostosowania budynków w twoim mieście do potrzeb osób niepełnosprawnych. W takim wypadku populacją mogą być np. wszystkie budynki użyteczności publicznej mieszczące się na ulicach X i Y, a grupą badawczą losowo wybrane sklepy i urzędy na tych ulicach.
Jak wybrać grupę badawczą?
Są różne sposoby dobierania osób do badania, a wiele zależy od tego, jakie pytania postawiłeś, czego chcesz się dowiedzieć i jaki problem badasz. Poniżej prezentujemy najważniejsze propozycje, zastanów się, który ze sposobów najlepiej będzie pasował do twojego badania.
Opis grupy badawczej
Gdy już wybierzesz, kto będzie uczestniczył w twoim badaniu, opisz swoją grupę badawczą. Napisz m.in. z ilu osób składa się grupa badawcza, kim są członkowie grupy badawczej (np. że są to uczniowie klas 2a, 3b i 1c). Opisz też, jaki związek z problemem mają członkowie grupy badawczej, tzn. co łączy ich z problem, którym się zajmujesz (np. są uczniami, więc na co dzień mają styczność z problemem ściągania na klasówkach).
Uzasadnienie wyboru grupy badawczej
Gdy już okresliłeś populację i opisałeś grupę badawczą, czas na udzielenie odpowiedzi na pytanie: dlaczego przebadanie właśnie takiej grupy badawczej pozwoli ci na wyciągnięcie wniosków na temat populacji? Nie dowiesz się przecież w jaki sposób uczniowie ściągają, jeśli będziesz obserwował tylko nauczycieli.
W tym kroku opisz, jaką częścią populacji jest badana grupa. Napisz też, czy chcesz zebrać jak najwięcej różnych obserwacji i dlatego dobierasz osoby losowo, czy chcesz zebrać dane dla konkretnych zachowań, itd. Możesz w tym celu wspomóc się opisem z wcześniejszego punktu „Jak wybrać grupę badawczą?”.
Jak może wyglądać uzasadnienie wyboru grupy badawczej?
Załóżmy, że postanowiłeś sprawdzić co uczniowie kupują w szkolnym sklepiku. Populacją, której dotyczy twoje badanie są wszyscy uczniowie twojej szkoły. Ponieważ w szkole jest 407 uczniów, nie jesteś w stanie przebadać wszystkich. Dlatego będziesz badał losowo co piątego ucznia, który podchodzi do sklepiku. Możesz też dodatkowo wskazać ilu uczniów będziesz chciał zbadać, np. co najmniej pięciu uczniów na każdej z czterech pierwszych przerw. Taki sposób dobierania uczestników zwiększa szansę lepszego odzwierciedlenia różnorodności uczniów korzystających ze sklepiku (w porównaniu z sytuacją, w której decydujesz się zbadać 5 pierwszych osób, które zrobią zakupy w sklepiku, a te 5 pierwszych osób to będzie 5 kolegów po lekcji wf-u i wszyscy kupili puszkę coli – to wcale nie musi znaczyć, że wszyscy uczniowie twojej szkoły kupują w sklepiku colę, prawda?).
Co powinno znaleźć się w formularzu 2?
- Określ, kogo będą dotyczyć wyniki twojego badania (tj. populację).
- Opisz dokładnie kogo będziesz badał, czyli jak wygląda twoja grupa badawcza. Wskaż przede wszystkim:
- z ilu osób składa się grupa badawcza,
- kim są członkowie grupy badawczej,
- jaki związek z problemem mają członkowie grupy badawczej.
- Uzasadnij, dlaczego zbadanie właśnie tej grupy pozwoli ci wyciągnąć wnioski dotyczące całej wybranej przez ciebie populacji i odpowiedzieć na pytania badawcze.
Pamiętaj: formularze służą do prowadzenia przez ciebie notatek – nie musisz zapisywać swoich odpowiedzi w pełnych zdaniach, możesz zapisać je np. w punktach. Ważne, żebyś wszystko dużo dokładniej opisał w raporcie.
Co powinno znaleźć się w raporcie?
Te same treści, co w formularzu, tj. wskazanie populacji, opis grupy badawczej oraz uzasadnienie, dlaczego zbadanie grupy badawczej pozwoli na wyciągnięcie wniosków dotyczących całej populacji..
Pamiętaj: raport jest podstawą oceny. Dlatego opis w raporcie powinien być bardzo dokładny i wyczerpujący, zapisany w pełnych, starannie sformułowanych zdaniach. Zatem jeśli skopiowałeś treść z formularza do pliku z raportem, przeformułuj ją i zastanów się, czy na pewno twój opis jest szczegółowy i spełnia wszystkiego kryteria.
Przykłady realizacji kroku 3 w raporcie
Zastanawiasz się, jak zapisać ten krok w raporcie? Poniżej znajdziesz przykłady. Uwaga: czytając dany przykład, koniecznie zapoznaj się z komentarzem umieszczonym pod nim. Dzięki temu będziesz wiedział, jakich błędów uniknąć.
Przykład 1 |
Przykład 2 |
Przykład 3 |
Przykład 4 |