KROK 5. Przeprowadzenie badania oraz opis jego przebiegu

Przykład 1 - Obserwacja

Niedostatek ofert kulturalno-rozrywkowej w Wieliczce, Patryk Kądziołka, Gimnazjum w Koźmicach Wielkich

OPIS BADANIA
a.  Metoda przeprowadzania badania
Moją metodą była obserwacja

b. Termin, czas i miejsce prowadzenia badania
Termin: 01.12.2015r. – 15.12.2015r.
    - Biblioteka: 03.12.2015r. (czwartek), godz: 16:00-18:00
oraz 07.12.2015r. (poniedziałek), godz: 17:00-18:00.
    - CKiT (Dom Kultury): 04.12.2015r. (piątek), godz: 16:00-17:00 oraz 08.12.2015r. (wtorek), godz: 16:00-17:00 oraz 09.12.2015r. (środa), godz: 17:00-18:00.
    - CER „Solne Miasto”: 02.12.2015r. (środa), godz: 18:00-19:00 oraz 10.12.2015r. (czwartek), godz: 16:00-18:00.

Czas trwania badania: 9 godzin.
Miejsce: Wieliczka, teren i okolice odpowiednich placówek.

c. Aspekty poddane badaniu
- zachowanie osób kupujących bilety w lokalnych placówkach kultury i rozrywki (biblioteka, Centrum Kultury i Turystyki,  Centrum edukacyjno-rekreacyjne „Solne Miasto”),
- udzielanie zainteresowanym informacji przez pracowników wymienionych placówek,
- komentarze osób, które nie zdołały kupić biletu; demonstrowane niezadowolenie,
- refleksje, uwagi widzów i uczestników spotkań po imprezach o charakterze kulturalno rozrywkowym,
- stopień zaangażowania pracowników instytucji lokalnych w pomoc potencjalnym gościom lokalnych wydarzeń.

d. Etapy przebiegu badania
Badanie składało się z dwóch etapów. Pierwszym z nich było obserwowanie zachowania osób w trzech wybranych placówkach. Wybrałem dogodne miejsce do obserwacji (zdjęcie tego miejsca zamieszczę w dalszej części raportu).
Zapisywałem skrupulatnie to, co widziałem i słyszałem.
Drugim etapem moich badań było dokładne przeanalizowanie i podsumowanie zapisanych spostrzeżeń.

e. Przebieg badania
Wybrałem miejsca przeprowadzenia badania, przygotowałem terminarz obserwacji, określiłem długość w całości oraz dla poszczególnych miejsc, w których miałem przeprowadzać obserwację. W trakcie prowadzenia obserwacji słuchałem rozmów personelu z klientami, obserwowałem ich reakcję, zwróciłem uwagę na werbalizację wrażeń i opinii oraz mowę ciała. Zainteresowałem się przekrojem wiekowym i płciowym. Badając, stałem lub siedziałem dyskretnie, nie absorbując uwagi obserwowanych osób, nie wchodząc w interakcję i nie zaburzając naturalnych zachowań.

f. Sposób dokumentowania obserwacji
Badanie dokumentowałem za pomocą smartfonu. Użycie notesu i tabletu okazało się zbędne.

g. Zmiany w stosunku do planu zawartego w formularzu 2.

Uznałem, ze zakładany czas obserwacji jest za długi. W planie przewidywałem 12 godzin obserwacji, po cztery dla każdej z placówek. Rzeczywistość zweryfikowała mój plan, gdyż reakcje niewerbalne i wypowiedzi obserwowanych osób były zasadniczo podobne do siebie, potwierdzając w większej części słuszność moich założeń. Nastąpiła korekta terminarza, gdyż uznałem, że potrzebuję więcej czasu na stworzenie raportu, w szczególności przeanalizowanie zebranego materiału oraz wyciągnięcie odpowiednich wniosków. Tradycyjna forma zapisu na kartce w notesie okazała się zbędna. Wystarczyło wykorzystanie tabletu i smartfonu. Oba sprzęty elektroniczne okazały się odpowiednimi narzędziami pracy w przeprowadzanym badaniu.

h. Dowód na wykonanie obserwacji.

Ryc. 1. Biblioteka Miejska w Wieliczce – jedno z miejsc prowadzenia badania. Data wykonania zdjęcia: 03.12.2015r.


Ryc. 2. Smartfon – narzędzie wykorzystane do dokumentowania przebiegu badań. Przedstawione obserwacje dotyczą wydarzeń z 03.12.2015r. godz: 16:00-18:00.

Autor projektu napisał:

  1. jaką metodą przeprowadziłeś badanie (część A),
  2. kiedy badanie zostało przeprowadzone i jak długo trawło (część B),
  3. gdzie badanie się odbyło (część B),
  4. co konkretnie badał (część C) ,
  5. jak dokładnie przebiegło badanie (części D i E),
  6. w jaki sposób dokumentował przeprowadzenie badania (część F),
  7. opis zmian w stosunku do formularza 2 (część G);

Ponadto przedstawione zostały wymagane dowody na przeprowadzeie badania - (1) notatki z badania oraz (2) zdjęcie z przeprowadzenia badania. Taki opis badania realizuje kryteria.

Przykład 2 - Obserwacja

Czym w trakcie przerw między lekcjami żywi się młodzież korzystająca ze sklepiku szkolnego? – Próba analizy upodobań żywieniowych uczniów mojej szkoły, Klaudia Pelc, Katolickie Gimnazjum im. Matki Bożej Miłosierdzia w Białymstoku

Moje badanie dzięki któremu będę mogła potwierdzić prawdziwość hipotez lub im zaprzeczyć, polegało na obserwacji w trakcie przerw między lekcjami produktów kupowanych przez uczniów mojej szkoły. W trakcie jednego dnia (18 grudnia 2012 roku) stałam na każdej przerwie obok lady sklepiku szkolnego notując sumiennie co kupują uczniowie. Dzięki temu mogłam się dowiedzieć co spożywa w trakcie przebywania w szkole przeciętny nastolatek.

  1. Do przeprowadzenia badania potrzebna była mi zgoda właścicielki naszego szkolnego sklepiku, który miałam obserwować na każdej przerwie. Właścicielka po podaniu jej celu mojej pracy bez zastrzeżeń wyraziła zgodę na przeprowadzenie badania.
  2. Przed rozpoczęciem badania musiałam poprosić wychowawczynię o rozmowę z nauczycielami abym mogła z każdej lekcji w dniu 18 grudnia 2012 roku wychodzić pięć minut przed dzwonkiem i ewentualnie się spóźnić na lekcje tak by zanotować każdy zakup czyniony przez uczniów tego dnia. Bardzo zależało mi na tym aby być przy ladzie sklepiku – czyli moim punkcie obserwacyjnym zanim pojawi się tam pierwszy uczeń. Na szczęście każdy nauczyciel zgodził się na to.

Ostatnią rzeczą jaką musiałam przygotować była tabela z wykazem produktów które znajdują się w naszym sklepiku szkolnym. Tabela pomogła w dużym stopniu aby szybko określać kupowane przez młodzież produkty, a tym samym zgromadzić dane do analizy.

Nazwa produktu

Ilość kupionych produktów

Woda

 

Soki owocowe

 

Napoje gazowane

 

...

...

Powyższy opis zasługuje na szczególną uwagę ze względu na dokładny opis przygotowań badania. Autorka badania wskazała metodę badawczą, napisała kiedy i gdzie przeprowadziła badanie, i jak długo trwało oraz czego potrzebowała do jego przeprowadzenia. Ponadto konkretnie wskazała, co badała (tj. co kupują uczniowie) i w jaki sposób to zrobiła (poprzez obserwowanie każdego zakupu przy ladzie sklepiku i odznaczaniu go w przygotowanej wcześnie tabelce). Autorka szczegółowo opisała działania, które podjęła, by możliwe było przeprowadzenie obserwacji (zgoda właścicielki sklepiku, zwolnienie z lekcji) oraz przedstawiłanarzędzie potrzebne do przeprowadzenia obserwacji (tabela do notowania wyników). W tabeli znalazło się 17 produktów, na które autorka zwracała uwagę - dzięki temu wiadomo, co było przedmiotem badania.

Niestety zabrakło informacji na temat sposobu udokumentowania przebiegu badania – w jaki sposób je dokumentowano (robiono zdjęcia, film, itp.) oraz dostarczenia wymaganej dokumentacji (tj. skanu notatek oraz co najmniej jednego zdjęcia lub filmu). Ponadto należało opisać, czy i jakie różnice wystąpiły między planem badania a faktycznie przeprowadzonym badaniem. Brak tych informacji skutkuje obniżeniem punktacji w kryterium "Przeprowadzenie badania".

Przykład 3 - Eksperyment

Radykalizacja postaw młodzieży z GD im. Dąbrówki w Poznaniu w reakcji na kryzys uchodźczy w Unii Europejskiej, Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 10 w Poznaniu im. Dabrówki w Poznaniu

Opis przebiegu badań
[...] Co konkretnie zbadam i jaki będzie przebieg danego badania?
Pytanie nr 1 (Czy uczniowie Gimnazjum Dwujęzycznego im. Dąbrówki w Poznaniu akceptują przyjęcie uchodźców do Polski i co na to wpływa?)
Aby zbadać czy uczniowie mojego gimnazjum akceptują przyjęcie uchodźców, przeprowadzę eksperyment jednoczęściowy. W dwóch różnych miejscach w budynku mojej szkoły wywieszę cztery plakaty (kartki A3) z przygotowaną do oderwania karteczką z kontaktem (po 90 karteczek na każdym). Dwie z kartek będą zachęcały uczniów do wzięcia udziału w fikcyjnej demonstracji przeciwko przyjęciu imigrantów, a pozostałe dwa plakaty będą zachęcały do wzięcia udziału w drugiej fikcyjnej demonstracji za przyjęciem uchodźców (na każdą opcję będzie po 180 nacięć, czyli tyle ile jest uczniów w moim gimnazjum – są oni moją grupą badawczą). Jednak, aby uczniowie mogli wziąć udział w jednej z demonstracji, będą musieli zerwać kartkę kontaktową z fałszywym e-mailem, aby uzyskać dalsze informacje co do planowanej demonstracji. Na podstawie tego, ile osób pobierze karteczki zbadam akceptację uczniów mojego gimnazjum w sprawie przyjęcia uchodźców. Do przygotowania tego eksperymentu, potrzebne będą mi 4 kartki A3, nożyczki i długopis.
[...]
Pytanie nr 2 (Czy uczniowie Gimnazjum Dwujęzycznego im. Dąbrówki są gotowi udzielić pomocy uchodźcom wojennym z Syrii?)
Aby dowiedzieć się, czy uczniowie mojego gimnazjum są gotowi udzielić pomocy uchodźcom wojennym z Syrii, przeprowadzę eksperyment jednoczęściowy. Na potrzeby tego eksperymentu wymyślę hipotetyczną sytuację: do Poznania przybyła właśnie rodzina z dziećmi w wieku szkolnym z Syrii; dzieci bardzo chciałyby kontynuować edukację i zacząć naukę języka polskiego, lecz jest to bardzo utrudnione, ponieważ nie posiadają odpowiednich przyborów szkolnych – ołówków, długopisów, linijek i zeszytów. Pewnego dnia, odwiedzę wszystkie klasy gimnazjalne, przedstawię uczniom każdej klasy tę fikcyjną historię, a po zakończeniu poproszę ich, aby na następny dzień przynieśli jakiekolwiek przybory szkolne, żeby im pomóc. Gdy zanotuję w zeszycie, ile osób podniosło rękę, opowiem o całym badaniu i poinformuję, że nie muszą tego robić. Wyniki tego eksperymentu pozwolą mi stwierdzić, ile osób w gimnazjum jest gotowych pomóc uchodźcom. Do przeprowadzenia tego eksperymentu potrzebny będzie mi zeszyt, w którym zanotuję wyniki eksperymentu i długopis. Oprócz tego, będę również potrzebował zgody nauczyciela.

[...] Termin, długość i miejsce przeprowadzenia badania
Eksperyment nr 1 – eksperyment z plakatami
Plakaty będą wisiały przez jeden tydzień – od 8 do 15 grudnia b.r. Plakaty z informacją o demonstracji przeciwko przyjęciu uchodźców, będą wisiały obok siebie, przy pokoju nauczycielskim, a kartki o demonstracji za przyjęciem uchodźców (też obok siebie) na pół piętrze, przy sali gimnastycznej w budynku Gimnazjum Dwujęzycznego im. Dąbrówki w Poznaniu. [...]
Eksperyment nr 2 – eksperyment z pomocą dla uchodźców
Eksperyment ten przeprowadzę we wszystkich klasach Gimnazjum Dwujęzycznego im. Dąbrówki w Poznaniu, 10 grudnia b.r. na 7 lekcji, ponieważ wtedy mam godzinę wychowawczą, z której mogę zostać zwolniony. Przeprowadzenie eksperymentu zajmie 1 godzinę lekcyjną.

[...] Sposób dokumentacji
Eksperyment nr 1 – wstawię zdjęcia zawieszonych plakatów w dniu rozpoczęcia i zakończenia eksperymentu.
Ankieta – wstawię zdjęcie, wszystkich wypełnionych ankiet.
Eksperyment nr 2 – wstawię zdjęcie z notatkami o ilości osób, które wyraziły gotowość do pomocy.

Autor projektu napisał:

  1. jaką metodą przeprowadziłeś badanie,
  2. kiedy badanie zostało przeprowadzone i jak długo trawło,
  3. gdzie badanie się odbyło,
  4. co konkretnie badał,
  5. jak dokładnie przebiegło badanie,
  6. w jaki sposób dokumentował przeprowadzenie badania (tutaj jednak błędnie zaplanowano po jednym rodzaju dowodu do każdego badania - przypominamy, że do każdego badania należy przedstawić skan notatek oraz co najmniej jedno zdjęcie lub film).

Na uwagę zasługuje również fakt, że zrobił to w stosunku do każdego przeprowadzonego badania - to bardzo ważne!

Niestety zabrakło dwóch elementów:

  • napisania, czy badanie przebiegło zgodnie z planem lub czy coś się zmieniło (a jeśli tak - co?),
  • dołączenia wykonanej dokumentacji.

Przykład 4 - Eksperyment

Co wpływa na zachowanie i decyzje podejmowane przez gimnazjalistów? Badania środowiska przeprowadzane wśród uczniów mojej szkoły, Aleksandra Grabowska, Gimnazjum im. Lotników Polskich w Pile

Klasa zostanie podzielona na dwie części. Jedna część (zwana dalej A) zostanie w sali, druga (zwana dalej B) będzie rozwiązywała w tym czasie krzyżówki na korytarzu. Do grupy A przyjdzie komik opowiadający wyjątkowo nudne i mało śmieszne dowcipy. Po ok. 10 minutach grupy zamienią się miejscami i nużących dowcipów posłuchają osoby z grupy B, z tą różnicą, że wśród nich będą trzy osoby, które wiedzą o całym eksperymencie i będą śmiać się po każdym kawale. Czy reszta klasy im zawtóruje, mimo że nie będzie rozbawiona występem? Ja, jako autor badania zostałam w klasie pod pretekstem robienia gazetki na tablicy, co dało mi wgląd w całą sytuację. Uczniowie nie wiedzieli początkowo, że to eksperyment, a nie zwykła gra na lekcji wychowawczej i dowiedzieli się tego dopiero po wykonaniu eksperymentu. Klasa została podzielona według numerów z dziennika, grupa A to numery nieparzyste, B zaś parzyste (oczywiście, dopilnowane zostało, żeby troje moich asystentów miało numery parzyste). Grupa A była grupą kontrolną. Dzięki temu zostało sprawdzone, jak reagować będą, kiedy nic nie będzie wpływać na ich osąd. […] Po 10 minutach nastąpiła zmiana grup. Ustaliłam wcześniej z moimi asystentami, że będą się śmiać dopiero po trzecim kawale, dzięki czemu mogłam zaobserwować reakcje pozostałych słuchaczy […].

Autorka jasno wydzieliła pretest i posttest, dodatkowo podzieliła grupę badawczą na grupę kontrolną i eksperymentalną. Dokładnie opisała przebieg obu częściach badania.

Aby zwiększyć swoje szanse na otrzymanie większej liczby punktów w kryterium "Przeprowadzenie badania" oraz "Jakość...", należałoby:

  • dokładnie określić kiedy i gdzie odbyło się badanie (np. 16.12.2013 na godzinie wychowawczej mojej klasy),
  • opisać podjęte przygotowania do badania (m.in. uzyskanie zgody nauczyciela, znalezienie, zaproszenie i opłacenie komika, przygotowanie krzyżówek, znalezienie obserwatorów itd.),
  • napisać, co dokładnie było przedmiotem obserwacji (m.in. jakie zachowanie autorka uzna za przejaw zadowolenia, a jakie za przejaw zażenowania)
  • wskazać, czy i jakie zmiany względem planu przedstawionego w formularzu 2 miały miejsce podczas przeprowadzenia badania,
  • opisać sposób udokumentowania badania,
  • umieścić dokumentację z badania.